Lanserer Europas første «særpregsjekk» for varemerker🌍🤖
Særpregsjekken™ er en gratis tjeneste som verken krever innlogging eller at man oppgir personopplysninger.
PRESSEMELDING
Onsdag formiddag lanserte teknologi- og IP-rådgivningsselskapet Wern AS verktøyet Særpregsjekken™ – en kostnadsfri digital tjeneste som gir gründere og bedrifter en rask indikasjon på om et varemerke er tilstrekkelig særpreget til å kunne registreres.
– Et varemerke må ha særpreg for å kunne registreres. Reglene er der for å sikre at generiske betegnelser og beskrivende ord forblir tilgjengelige for alle, og at eneretten bare gis til kjennetegn som faktisk er egnet til å skille én virksomhet fra en annen, sier Yonos Strøm Sønmez (30), tidligere IP‑advokat i SANDS Advokatfirma og nå gründer og daglig leder i Wern AS.
– I advokatbransjen oppdaget jeg at mange norske selskaper fortsatt står uten grunnleggende varemerkebeskyttelse. Samtidig så jeg et uutnyttet potensial for å bruke teknologi og KI i IP‑rådgivning. Denne kombinasjonen ble utgangspunktet for etableringen av Wern, sier Sønmez.
Første i Europa av sitt slag
Med Særpregsjekken kan brukere oppgi et merkenavn eller en logo sammen med varene eller tjenestene merket skal gjelde for, og umiddelbart få en KI-generert vurdering av særpreg. Tjenesten er gratis, og krever verken innlogging eller at brukeren oppgir personopplysninger.
Internasjonalt finnes det enkelte digitale verktøy som kan varsle brukeren dersom et merke vurderes som generisk. Ifølge Sønmez er Særpregsjekken likevel den første tjenesten i Europa av sitt slag – og så vidt selskapet kjenner til, også den første i verden hvor brukeren får en begrunnet vurdering av akkurat det merket som er oppgitt.
– Særpregsjekken er skreddersydd for å speile de vurderingstemaene Patentstyret i Norge legger til grunn. Vi har testet den på en rekke reelle saker, og den treffer riktig i de aller fleste tilfeller. Som all KI har verktøyet sine begrensninger, men det gir likevel gründere og småbedrifter et nyttig lavterskelverktøy som kan spare både tid og kostnader. Løsningen vil dessuten fortløpende bli forbedret og justert i takt med erfaringer og innspill fra brukerne, sier Sønmez.
Utviklet i samarbeid med AVIA Produksjon
Jørgen Huseby i AVIA Produksjon AS har bidratt som teknologipartner i utviklingen av løsningen.
– Vår ambisjon har vært å kombinere juridisk innsikt med brukervennlighet. Jeg har hatt ansvar for den tekniske løsningen, mens Yonos har utformet prompten som ligger i bakgrunnen, sier Huseby.
– Samspillet mellom teknologi og juss har vært avgjørende for å få til et verktøy som fungerer godt i praksis og gir brukeren en forståelig vurdering.
Særpregsjekken er utviklet i samarbeid mellom Jørgen Huseby (t.v.) i AVIA Produksjon og Yonos Strøm Sønmez i Wern.
Ifølge Sønmez utsetter mange virksomheter varemerkeregistrering fordi prosessen fremstår som komplisert eller unødvendig.
– Problemet er at de da står svakere dersom en konkurrent tar i bruk et lignende kjennetegn eller registrerer et liknende merke først. Det kan i verste fall ende med kostbare konflikter og krav om navneendring på et tidspunkt der merkevaren allerede har fått goodwill. Med nyttvaremerke.no og Særpregsjekken ønsker vi å senke terskelen for varemerkeregistrering, og gjøre det enklere for virksomheter å ta det første steget i riktig retning, sier han.
Du kan teste ut Særpregsjekken selv her: www.nyttvaremerke.no/sjekken